+1 @manole, ala din 2000 n-are ESP si e mai urat asa la exterior, dar inauntru (adica unde stau eu gen) e mult mai de calitate. Acuma o sa zica lumea de alea cu "struguri acri", dar nu e asa, il am si pe ala din 2003 si se vede diferenta. Daca tu zici ca la ala de dupa 2006 s-a pastrat trendul in jos, te cred.
"De ce crezi ca la 95OG 3.0TiD 400Nm s-a montat DOAR cu transmisia manuala...
de aceea nici nu cred ca la Aero incepe cuplul maxim atat de jos..."
Imi pare rau te contrazic asa, dar chiar nu stiu de unde scoti cifrele astea: 3.0V6 Tid a fost cel mai penal motor montat vreodata pe Saab, direct de pe Isuzu D-Max. Cifrele date de producator zic asa: 175 cai la 4000rpm si 350Nm la 1800rpm. Deci mai putin decat benzinarul de la Aero. Un V6 motorina?! Deci nici vorba de 400Nm. Nu stiu de ce nu s-a pus cutia automata pe modelul asta, dar sigur nu din cauza cuplului "imens". O presupunere ar fi ca era un motor montat pe nivele de dotari inferioare, unde cutia automata ar fi urcat pretul nejustificat.
In rest, faptul ca nu crezi ca la Aero incepe cuplul asa de jos e un punct de vedere, dar cu ce-l sustii? Ca cifrele mele sunt la un click distanta, pe wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5Si atentie, vorbim numai de stock, ca daca incepem cu tuninguri, all bets are off. Uite, manole zice ca Hirschul lui tunat de "fabrica" are 400 de Nm tot de la 1900 rpm, pe care-i baga tot in cutie automata, si asta de vreo 10 ani si nu tuseste. De ce crezi ca motoarele pe benzina de la Saab au fost si raman legendare? Nimanui nu-i vine sa creada cifrele astea, pentru ca judeca in termeni de benzina aspirata. Cum adica cuplu asa mare asa de jos, nu se poate. Ba se poate, cuplul e doar aer mai mult in motor, cu un turbo rapid si cu management inteligent, se poate garantat. Vezi, nici macar pe forum de Saab nu te crede lumea. De aia am cam incetat sa mai zic cat cuplu are motorul asta cand ma intreaba lumea, le zic ca are 200 de cai si ca nu merge ca allroadu 3.0 V6 TDI si atunci e multumita lumea, nu le stric feng-shuiu.
"Chestia cu nr treptelor de viteza e reala, adica e logic ca dieselul meu are-n tr5/4000rpm/180kmh/GPS daca ar avea 8tr, cred ca ar rula la vreo 2500rpm...adica cu alte uzuri/noise/consum etc...Aaah, ca asta e tehnologie/ cercetare...."
Cu scuze, dar n-ai inteles: turatia motorului in ultima treapta nu se modifica fata de o cutie cu mai putine trepte, ca e o caracteristica a motorului. Deci daca ai avea 8 trepte, tot cu viteza aia ai rula, tot cu turatia aia a motorului, numa ca ai fi intr-a 8-a gen, si iti zic de ce mai jos:
Ultima treapta a cutiei se dimensioneaza astfel incat motorul sa aiba destula putere la viteza maxima constructiva a masinii sa stea acolo. Ca degeaba ai la 250 km/h 2500 de rpm, daca motorul tau la turatia aia nu poate debita putere destula ca sa invinga rezistenta aerodinamica a masinii. Altfel ai putea sa pui trepte in plus la cutie pana treci de viteza sunetului. Dar ecuatia e simpla: 200 km/h = rezistenta la inaintare care necesita X kW pentru mentinere; treaba motorului e sa produca kWattii, dar ii produce numai in anumite conditii de turatie; treaba cutiei e sa tina motorul in turatia aia. Acuma daca tu ca proiectant de cutii trebuie sa inghesui intre treapta 1 de plecare de pe loc si treapta a 8-a de viteza maxima inca 6 trepte io ce sa zic altceva decat spor!; si asta ca asa vrea marketingu + proiectantii de la motor ca sa le fie usor sa nu trebuiasca sa traga de banda de cuplu si de putere in jos in plaja de turatii - deci distributii simpliste, motoare aspirate, evacuari de diametre mici, etc. = ieftin.
Altfel: o transmisie ideala e aia continuu-variabila care tine motorul intotdeauna in turatia de cuplu maxim, pentru o acceleratie maxima (cautati in istoria F1 cu cate secunde a corectat Mansell timpii pe circuite cu o asemenea transmisie pe monopost, asta pana au interzis aia repede tipul asta, ca era prea de tot). Asta presupune un raport de transmitere infinit variabil, adica foarte fin, fara trepte. Poti simula asta la o cutie hidramata cu ajutorul convertorului de cuplu cu raport variabil de transmitere (intre anumite limite) si un management inteligent al cutiei. La o cutie robotizata in trepte cum e S-tronic sau DSG iti trebuie multe trepte ca sa nu se simta schimburile asa tare, altfel esti nevoit sa patinezi mult ambreiajele alea pentru a face trecerea intre tepte, de unde si "fiabilitatea" cutiilor astora. Dar macar au multe trepte, nu?
Anecdotic, Aisinul de la Saab schimba in treapta 3 pentru 0,5 secunde la plecarea de pe loc, dupa care cupleaza 1, pentru reducerea socurilor. Cum faci asta cu ambreiaje uscate? Cum faci mod Winter, cu plecare de pe loc treapta 3 (sa nu patineze rotile), aprinzi ambreiajul mecanic cat il tii patinat?
Spor!