e o poveste lunga cu franele, asa ca o dau pe repede inainte.
nu conteaza ce jante ai, alea sunt date ca dimensiuni MINIME care accepta discurile respective. Discuri de 308mm se pot monta numai pe jante de 16" de ex. Discuri de 308 si mai mari s-au montat numai pe variantele Aero la 9-5.
Acuma un pic de teorie: fizica zice ca forta de frecare nu depinde de suprafata de contact. Nu conteaza ca masa sta pe patru picioare sau o intorci cu tablia in jos, cand o tragi o tragi cu aceeasi forta. E contraintuitiv, dar te asigur ca asa e. Motiv pentru care nu exista ratiune sa zici ca discuri mai mari franeaza mai bine. Inainte sa intrebi ca 'bine, da atunci de ce pun astia discuri mai mari pe masini puternice?', iti zic ca motivul este unul singur, si anume capacitatea termica a sistemului de franare. Adica de cate ori poti frana in mod repetat si violent pana apare fenomenul de fading si miroase urat in masina.
Ce se schimba intr-adevar la masina odata cu montarea de ex. a unui disc mai mare este constanta hidraulica a sistemului, chestia aia care zice ca ce forta de frecare se genereaza pentru cata apasare a pedalei. Ce e si mai interesant este ca aceasta constanta are un rol vital in performanta sistemului ABS si evident ESP, pentru cine are. Nu stau acuma sa detaliez cum functioneaza ABS-ul, dar e suficient sa stii ca ala are niste chestii calibrate din fabrica fix pentru masina ta, in configuratia existenta.
Mai departe, exista asa-numita 'distributie a fortei de frecare intre puntile fata-spate', care se bazeaza pe un raport intre fortele de franare generate de cele 2 punti - cauti 'brake bias distribution'. Daca modifici franele de pe fata de exemplu, s-ar putea sa ajungi in situatia paradoxala in care fata franeaza normal, dar spatele se blocheaza si pierzi masina sau mai mult stai cu ABS-ul pe antiblocaj. De asemenea, lumea uita ca de fapt nu franele te opresc, ci mai degraba cauciucurile. Orice frane montate pe masina din fabrica sunt in stare sa blocheze roata fara probleme. Cat de repede se intampla asta, depinde strict de aderenta cauciucului la suprafata de rulare. Ai bani de spart pe frane? Ia-ti un rand de gume cu aderenta superioara (Pilot Sport 4 comes to mind), e cel mai bun si mai safe upgrade pe care vei putea sa il faci franelor tale ever. Schimba lichidul de frana integral o data pe an, pune-ti furtune de otel de la Goodridge, pune-ti bucsi poliuretanice la punti, ai pe ce sparge bani la tuning la Saab si fara sa incerci sa te omori.
Concluzie: motorul tau nu are puterea care sa justifice modificarea franelor, cu atat mai putin cu cat frane mari iti trebuie in situatii de franari repetate de la viteze mari. Si cand zic mari nu ma refer la 120 km/h. Mai mult, fa chestia asta si intri intr-un teritoriu necunoscut unde s-ar putea ca ABS-ul in loc sa-ti salveze viata intr-o situatie limita, o sa te surprinda negativ si o sa te omoare cand nu te astepti.
mai cititi si aici daca aveti timp, e plin de info despre miturile astea urbane cu franele, printre care si ala cu discurile "decalite", alta prostie propagata printre proprietarii de masini:
http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ce-mattershttp://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-mythsAstia sunt ingineri auto care fac frane pentru masini la Nascar printre altele, poate pe ei ii credeti mai tare. Succes la citit.
Concluzie: nu merita sa te joci cu franele masinii tale, nu este un subiect de tuning daca nu mergi la curse pe circuit - si cu motorul ala n-o sa mergi. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca iti trebuie asa: discuri, etrieri, port-etrieri, aparatori de praf, placute si manopera. Deci bani. Bani pe care n-ai vrut sa-i dai pe varianta Aero care avea toate astea din fabrica (si multe altele), dar acuma vrei sa faci un pseudo-aero din bucati. Urmatoarea intrebare o sa fie cu modificarea de la Garrett la TD04 si cum facem 200 de cai, nu?