Page 1 of 2

Lichid servodirectie (CHF 11S)

PostPosted: 08 Sep 2010, 15:31
by drmihaim
Stie cineva de unde pot gasi ca sa completez uleiul de directie recomandat in cartea tehnica, adica CHF 11S.
Nu am gasit pe nicaieri nici pe comanda, unii ma intreaba ce culoare are...rosu, galben sau verde...dupa ce am desfacut capacul de la baterie care acopera si borcanul cu lichid servo...surpriza...nu am putut sa desurubez sub nici o forma sa vad culoarea...ma rog ...asta se va rezolva probabil...
N.B. din cate stiu eu pompa de servo e mecanica si nu electrica...sper sa nu ma insel...

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 08 Sep 2010, 20:01
by tony
Eu am schimbat prin februarie anul asta toate lichidele: servo, cutie si antigel; pe langa uleiul de motor, se intelege. Din cate imi aduc aminte culoarea lichidului servo este verde. In niciun caz nu as recomanda completarea, ci inlocuirea lichidului, avand in vedere ca masina are 6 ani(la fel ca a mea). Pot sa spun ca dupa inlocuire directia are un feed-back mult mai bun decat inainte. Eu mi-am procurat ce am avut nevoie de la Bosch Car Service din Brasov. Banuiesc ca exista si in Braila sau Galati. Daca nu, incearca la o reprezentanta Opel si cere lichid servo pentru Vectra C. Motorul care il ai este acelasi ca pe Vectra C.
Sa ma corecteze cineva daca gresesc, desi nu cred.

PS Daca retin bine trebuie 1 l de lichid servo iar costul e de cca 80-100 lei. Nu pune alt lichid.

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 08 Sep 2010, 20:47
by drmihaim
Multi mi-au zis ca totul e echivalent cu Vectra B desi nu stiu care e diferenta intre B si C...oricum din afara borcanului lichidul parte verde...eu am cautat fix codul CHF 11S si nu prea am avut succes...ma gandesc sa incerc si la reprezentanta din Buc....
O intrebare insa tot mai am...e normal sa se mai piarda sau trebuie sa caut o defectiune undeva...?
N.B. nivelul e cam la 1-1,5 cm sub minim...

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 08 Sep 2010, 21:00
by raducumucu
teoretic gasesti la saab si la bmw. daca nu ai saab in oras si nici bmw, trebuie sa ceri lichid servo verde la orice magazin. lichidul de servo e de doua tipuri-verde si rosu. ala rosu - care se pune de obicei si in transmisia automata - e mai ieftin si se gaseste mai peste tot. ala verde se gaseste mai greu. eu am avut numai verde, dar dupa ce mi-am schimbat caseta de directie (la sfatul prost al unui mecanic de la reprezentanta), aia de acolo de la targoviste mi-au pus rosu si mi-au zis ca e bulshit faza cu verdele, ca ar fi facut verde ca sa te puna pe tine sa il iei doar de la reprezentante, sa mai faca aia un ban. mi-au zis ca totul tine de aerisire, sa se faca calumea. mi-au pus rosu si asta a fost. nu am simtit ca ar fi vreo diferenta. aia oricum faceu doar casete si as zice ca se pricep, ca vin din toata tara la ei. acum tu pui ce stii tu ca tre sa pui, sa nu se arda pompa de servo sau ceva si sa ma pui sa iti decontez.

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 09 Sep 2010, 09:18
by tony
Diferenta tehnica este ca lichidul rosu are o plaja de temperatura intre -40 grade si pana la 130 gr. Celsius.
Cel verde este de la -40 la +100 gr.Celsius
http://thesaabsite.com/93/93Saabsitefluids9303on.htm

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 09 Sep 2010, 13:05
by drmihaim
Din link-ul tau vad ca CHF 11S este rosu iar cel verde are alt cod (CHF7.1) si ca nu se amesteca in nici un caz...in concluzie inteleg ca trebuie sa caut lichid rosu sau ideal sa reusesc sa desurubez capacul sa vad culoarea celui pe care il am deja...multumesc tuturor ptr explicatii!

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 09 Sep 2010, 13:19
by drmihaim
Intre timp am gasit pe oilmag.ro lichidul respectiv....

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 09 Sep 2010, 14:53
by Edy
Vaaaai de capul si de zilele mele :D :D
Saab-ul este una dintre cela mai accesibile masini din lume si printre cele mai transformabile. Accepta GPL foarte usor, uleiul din cutia de viteze este cel clasic de motor 10w30 sau 10w40 iar la servo poti sa pui orice lichid de servo sau ulei de cutie automata. Nu mai dati bani aiurea, auzi 100 de lei pe litrul de ulei hidraulic...

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 09 Sep 2010, 18:33
by tony
Add. Edy
:?: Da. Atat costa 1 l de lichid servo, adica undeva la cca. 100 lei. Sau n-am inteles eu mesajul? :roll:

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 09 Sep 2010, 20:31
by Edy
Pai nu ai zis tu asa? Ca 1 l e 80-100 de lei? Ma da ce e? Lichid "racing" de formula 1! :lol: :lol:
Ok, ei pot sa recomande si "Evian" pentru lichid de parbriz, ei si? Trebuie sa dau 15 ron pe sticla de evian de 1 l ca sa pot sa spal insectele? Uleiul ATF la 20 de ron bidonul (de culoare rosie, da) este arhisuficient...

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 12 Sep 2010, 21:47
by florin
fratilor,...
uleiul pentru cutiile de vit aut (ATF, rosu, la reprezentanta, recomandat de producator) este 8eur+tva/l;
lichidul de servodirectie (verde, la reprezentanta, recomandat de producator) este 8.5eur+tva/l;
da, aveti dreptate, uleiul de servodirectie era 80..100ron cu/fara tva si ATF-ul...,cine mai stie...?
daca stie nea Mitica ca (scuze de cacofonie) uleiul ala verde e mai scump si castiga reprezentanta mai mult (ca se vinde la reprezentante)... si tu crezi Radule...

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 12 Aug 2011, 19:56
by razza13
Edy wrote:Vaaaai de capul si de zilele mele :D :D
Saab-ul este una dintre cela mai accesibile masini din lume si printre cele mai transformabile. Accepta GPL foarte usor, uleiul din cutia de viteze este cel clasic de motor 10w30 sau 10w40 iar la servo poti sa pui orice lichid de servo sau ulei de cutie automata. Nu mai dati bani aiurea, auzi 100 de lei pe litrul de ulei hidraulic...

E pe bune? :oops: Nu ca as vrea sa reinviu un thread deja adormit, insa as dori sa schimb si eu lichidele si uleiurile, si n-as vrea sa-mi prind urechile, sunt si eu un biet incepator.Dar daca e adevarat... :idea:



Tocmai am verificat nivelul lichidului de servo impreuna cu un prieten mecanic, nu "de-al casei", dar destul de priceput. Ceea ce voiam sa va spun e ca mi-a infirmat una dintre cele sustinute aici pe forum, un lucru de care si eu eram foarte sigur, anume toleranta pe care o manifesta Saab-ul ca masina in ceea ce priveste lichidele si uleiurile ce-i "curg prin vine". Mai ales in cazul lichidului de servo, lichid care trebuie schimbat, dupa el e o mare problema daca se ajunge a se completa, directia nu "mananca" lichid precum motorul ulei, doar cu cel recomandat de producator, in cazul nostru "Saab CHF 11S power steering fluid". O alta problema e nivelul care trebuie controlat destul de des si atunci cand lichidul respectiv e caldut, nici prea rece , nici fierbinte, deoarece acesta tinde a-si modifica volumul, fiind foarte sensibil din acest punct de vedere prin insasi natura sa, putand astfel sa avem o informatie falsa in ceea ce priveste nivelul. Iar daca nivelul variaza, de obicei negativ, fiind sub semn, chiar si de cativa milimetrii, deja se vor avertiza anumite probleme in exploatarea sistemului de directie si in principal va fi afectata pompa, aceasta putand oricand sa se defecteze. De fapt, imi spunea ca odata ce ai ramas fara lichid si o fortezi pentru cateva zile sau ore, fara sa realizezi ceea ce faci, sigur aceasta te va lasa. Imi spunea ca pompa e ceea care nu tolereaza alte tipuri de lichide, aditivi tip Metbond sau Lube, fiind gandita sa lucreze doar cu lichidul de standard Saab. In cazul pierderilor de lichid era de parere ca trebuie controlat o-ring-ul, garnitura de cauciuc de pe capacul rezervorului, de multe ori pierderile avand loc chiar pe acolo, cauciucul garniturii imbatranind nu mai etanseaza. Daca nu e de acolo atunci deja sunt alte probleme pe la caseta, aici nu am inteles prea multe... In principiu, desi nu era de la Saab, mi-a recomandat sa folosesc doar lichidul Saab, odata la doi ani, si sa fiu atent ca nivelul sa nu o ia razna. Daca se respecta lucrurile astea, e foarte greu e sa-ti ''procuri" o defectiune la directie, mai ales ca Saab-ul e recunoscut pentru rezistenta si precizia acesteia, in practica intalnindu-se foarte rar cu asemenea tip de defectiune. Nu stiu pe la noi in Romania, dar aici e poate ultima problema, mecanicii respectand anumite recomandari din manualele de folosinta.

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 08 Nov 2011, 01:42
by mishueen
m-am uitat de curiozitate si la mine sa vad culoare.....exista negru ? :shock: ori am buba ori clar nu a fost schimbat de secole. Are o culoare negru-pacurie... grav tare?!!?

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 02 Aug 2012, 19:48
by tibygall
Salutare,as dori sa stiu si eu va rog cum se schimba uleiul la servo am un Saab 93 1.8t biopower

Re: Ulei servodirectie...

PostPosted: 24 Jan 2013, 18:02
by MagicPenguin
Pentru ce interesati de subiect, am gasit un lichid de servo produs de FEBI:

ZENTRALHIDRAULIKOL Febi 06161

Ulei pentru servodirectii de culoare verde de la producatorul german Febi Bilstein.
Este un ulei hidraulic sintetic ,folosit in sistemele centrale hidraulice respectiv la servodirectii unde producatorii de autovehicole recomanda un ulei de servo cu specificatiile:
- VW TL52146
- MAN M3289
- Opel B 0400070
- Opel 1940715
- Opel 1940766
Se poate folosi si acolo unde se cere Pentosin CHF 11S.

http://www.oilmag.ro/uleimotor/zentralh ... 94722.html

Precizez ca WIS recomanda 93 160 548 Power steering fluid, norma prezenta in fisa tehnica a lichidului de mai sus: http://www.febi-parts.com/article.php?r ... nput=06161

In plus si Pentosin CHF 202 prezinta norma SAAB:
http://www.pentosin.net/specsheets/Pentosin_CHF_202.pdf

In cazul in care lichidul de servo este negricios, verificati daca exista urme de lichid la exterior in jurul capacului rezervorului. Este o problema cunoscuta la 9-3 2003+ faptul ca cedeaza simeringul din pompa de servo, iar aceasta este "inundata" cu ulei de motor. Surplusul rezultat din combinatia ulei motor + lichid servo iese (in multe cazuri) din rezervor. Asadar, pentru acele urme de lichid de pe rezervor nu este de vina (doar) garnitura capacului de la rezervor! Cauza problemelor este simeringul! Atentie: uleiul de motor deterioreaza caseta de directie! La fel si utilizarea altor tipuri de lichid de servo in afara celor care au specificatia 93 160 548!

Simeringul:

Simering pompa servo.jpg