Parerea mea personala este ca, judecand just, nu putem compara si privi in acelasi mod brandul BMW cu brandul SAAB, adica, de fapt, nu in ultimii ani...
ok, fiecare a avut produse deosebite, pe parte de siguranta, avand in vedere conditiile meteo, e oarecum firesc ca cele mai multe imbunatatiri sa vina de la scandinavi, insa problema pe care o vad eu este uriasa discrepanta dintre perceptia celor 3 branduri germane numite mai sus (BMW, MB, Audi) la noi in tara si ceea ce inseamna sau au insemnat ele de fapt, de-a lungul a zecilor de ani de istorie auto...
nu stau sa enumar ce a facut fiecare, si, in contrapartida, ce a facut Saab. dupa mine o masina, ca si o casa, ca si o iubita, se aleg cu inima, nu cu excelul. adica categoric nu « aia are, aia n-are, asta-i bila castigatoare »...
masina trebuie sa imi spuna ceva, sa ma reprezinte intr-un fel!
Sa ma simt bine in ea, sa imi ofere o calatorie sigura si sa pot sa merg fara sa ma rog de ea, sa nu scartaie etc, toate acestea vin mai pe urma, desi, nu spun, sunt foarte importante, insa, in ziua de azi, gasim satisfacute toate aceste mici chichite cam la toti producatorii...
fiabilitatea, din pacate, din ce am constatat eu, a devenit un fel de fata morgana, ia-o de unde nu-i, in ziua de azi problemele mecanice severe (distributie, ambreiaj, chiulasa, articulatii etc) par sa se iveasca la varste si kilometraje mult mai mici decat acum 10-20 de ani, desi, paradoxal, tehnologia avanseaza zi de zi.
da, masinile din ziua de azi sunt pline de plastice, da, vin cu fel si fel de probleme pt ca a apus de foarte mult timp era in care un lucru era facut sa dureze... (built to last cum zic englezii). SAAB, ca ne place sau nu, pana la preluarea de catre mega-buck-maker-ul GM, era un astfel de producator, facea masini ca niste tancuri, cu motoare care puneau un zambet pe fata soferilor, si care, ingrijite conform indicatiilor producatorului, tineau fara probleme sute de mii de km...
era aceea a apus ! acum se doreste un singur scop : cifre cat mai mari la vanzari, castiguri cat mai mari, si aici, piesele de schimb au un mare aport, de aceea cred ca nu isi da nimeni interesul sa faca masini care sa tina 10-20 de ani fara interventii majore, ba cred ca interesul e chiar contrar !
la noi BMW este asociat in genere, cum am mai spus si alte dati, cu o clasa nu tocmai laudabila de indivizi, insa exista si exceptii, si oricum, pana la urma, nu inseamna ca inginerul de la BMW este de vina ca in tara asta masinile gandite de el au un mare lipici la acea clasa sociala amintita mai sus, si, mai important, nimeni din BMW nu cred ca isi ghideaza produsele si inovatiile dupa gusturile sau parerile acelei clase din Ro.
In locul comparatiei gasite de Edy, poate valabile pt acum 20 de ani, poate si atunci fortate, eu as scrie cam asa, reprezentativ pt zilele noastre si pt tara noastra :
BMW :
1) Masina premium germana, alaturi de MB, varful de lance al industriei auto germane, si probabil, europene. A avut, la origini, legatura cu indistria aeronautica (de unde si sigla)
2) Dpdv estetica exterioara, BMW-urile mi se par mai degraba uratele, cu mici exceptii, noua serie 5 fiind una dintre ele… au insa un aspect « menacing » care pt unii masculi conteaza foarte mult…
3) Motoare foarte puternice, oferta foarte variata de modele, de la cele mai mici si compacte, seria 1, pana la « monstri » gen X5 sau X6, nemaivorbind de varfuri de rafinament gen seria 7 sau sportivele M
4) Priza mare la publicul manelist/manelizat/manelizabil (sa ii numim asa pe concetatenii nostri mai superficiali, care vor ceva sa de bine, si nu cauta ceva neaparat exclusivist, ca nu au timp, si resurse sa isi bata capul)
5) Preturi mari si de achizitie si de intretinere (obrazul subtire…)
6) In general un BMW pe sosea inseamna cineva care vrea tot timpul sa depaseasca pe toata lumea… exista si exceptii, evident. Fata de majoritatea masinilor comercializate in Ro, un BMW de obicei ofera mai multa sportivitate, deci intr-un fel e firesc…
7) Finisajele, cel putin la modelele de baza, nu sunt cu nimic mai deosebite sau reusite decat la alte marci. Dpdv estetic, mie unul, design-ul interior la BMW mi se pare, mai degraba, inatractiv.
Motoarele sunt facute « in house ». tehnic vorbind, este un avantaj. Au existat probleme cunoscute la anumite modele, in special cele diesel…
9) Desi tractiunea spate este apanajul masinilor sport, in conditiile normale de trafic, si intr-o tara ca a noastra, unde pot exista ani cu aprox 3-4 luni de vreme neprietenoasa, acest lucru poate deveni rapid un downside… exista BMW cu tractiune integrala, dar este mai scump, iar la noi sunt foarte rare. Cele de teren intra in alta categorie…
10) Exista BMW, si exista BMW M. Punct.
SAAB :
1) In primul rand este brand care, momentan, nu mai produce automobile, si nici nu stim sigur daca o va mai face. Si Saab este un nume cu profunde legaturi aeronautice.
2) Achizita SAAB de catre GM, a fost la fel de proasta, overall, pt imaginea marcii, una exclusivista (prin quirkiness, vorba americanilor, un exemplu tipic fiind cheia intre scaune) , ca si abandonul de catre GM (si, din pacate, si de catre autoritatile suedeze, rusinica !!!). din cauza asta exista destui la noi in tara care cred ca saab-ul este « un fel de opel »…
3) Aspectul exterior este, dupa mine, mai echilibrat decat in cazul BMW, la noile generatii, si particular la cele vechi. Legat de estetica exterioara, eu am sustinut ca, daca ferrari ar fi facut la un moment dat compromisul unei limuzine mai standard, mai « for the people », probabil ca ar fi aratat destul de aproape de 9-5-ul aero din generatiile vechi. Profilul este unul exceptional dupa parerea mea, masina pare ca plonjeaza spre sosea…
4) Produsele mai noi ale firmei, sa zicem dupa achizitia GM, ofera o gama de nisa in ce priveste performantele si calitatea, o nisa in care, cei mai multi, includ si firma « sora » Volvo. Dupa mine, SAAB nu este exact un brand 100% premium, dar nu este nicicum un brand comercial, este undeva intre…
5) Performantele masinilor sunt notabile, mai ales din perspectiva soferilor din Ro, pt care, indeobste, aparent, numai o nemtoaica mai de doamne ajuta, sau o japoneza tunata poate da ceata in orice conditii de mers, fie munte/curbe, fie autostrada, fie oras… cand dai ceata cu un Saab, probabil, in afara celor care stiu despre ce este vorba, se minuneaza cam ca la venirea lui Michael Jackson in Ro in 1992.
6) Finisajele, din ce am observat eu, par sa fie, odata cu generatiile mai noi (exceptie facand ultimul model de 9-5, gen 2010), din ce in ce mai proaste. Sunt anumite combinatii care devin chiar hilare (de exemplu in 9-5 aero 2004, ca sa vorbim, pe concret, daca te uiti la scaune, si apoi la montanti si la plafon, in interior, nu intelegi ce au vrut oamenii aia. Pielea foarte dravana si perforata de pe scaune, foarte comode de altfel, contrasteaza enorm cu materialul da « paturica » de proasta calitate de pe montanti si plafon. Dar ENORM !!!
Pt 9-5 2010, in schimb, mi-a placut ce am vazut in interior, mai mult bun gust, mai mult rafinament, piele mai buna, si custaturi mai reusite. Din pacate prea tarziu ca sa mai salveze ce mai era de salvat…
7) Motoarele, la ultima generatie de 9-3, si la ultima de 9-5, nu mai erau facute de acei trolli blonzi, care altadata scoteau untul din configuratia 4 cilindri in line.
2.8 V6 este un motor misto, ce e drept, insa feelingul nu se compara, dupa parerea mea, cu 2.3-ul de pe 9-5 aero. Si la Saab exista probleme cunoscute, chiar si pe motoarele facute de trolli : de ex oil sludge, sau DIC la 2.0 si 2.3.
pt o masina nascuta in nord, tractiunea fata este mult mai utila decat cea pe spate.
Modelele 4x4 au aparut relativ recent, mai degraba ca o gaselnita de marketing decat ca o nevoie… nu s-a plans nimeni, din cate stiu, ca un saab cu tractiune fata nu ar face fata cu brio pe vreme nasoala, pe sosea.
9) Exista Saab, si exista Saab AERO. Punct.(desi, cred ca mai corect ar fi sa spun exista Hirsch…)
10) Daca BMW este o optiune comoda pt omul instarit de la noi, Saab ramane o optiune numai pt cei ce vor o masina mai deosebita, care vor si un echilibru cat se poate de ok intre confort, aspect si capacitatea de a « sorbi » asfaltul.
Se poate continua insa eu asa as vedea un « face-off »…
Insa parerea mea este ca mai bine sa nu ne aia grija de BMW, pt ca noi avem SAAB !