Desi nu am mai postat aici, am mai "surubarit" la avion pentru ca avut ceva surprize neplacute...
La cateva zile dupa un drum lung, mi-a murit bateria. Concluzia dupa intregul sir de evenimente, este ca a fiert de au luat-o toti dracii. Revenind la momentul respectiv, eu ma asteptam ca la un moment dat sa-si dea duhul, fiind destul de veche, asa ca am comandat linistit o baterie noua la
Autobat - 75Ah/750A.
Foarte prompt si amabil, dl. Mircea a venit cu bateria la domiciliu si a montat-o. Toate bune si frumoase, eram fericit ca am baterie noua si JET-ul a revenit la viata, dar a venit momentul masuratorilor, finalizat cu o trecere de la extaz la agonie: alternatorul incarca 14.8V fara consumatori porniti.
Dl. Mircea a spus ca este prea mult si ca nu imi poate acorda garantia, moment in care mi-a cazut cerul in cap. El banuia ca de vina ar putea fi puntea de diode si m-a linistit spunand ca in general puntea este ieftina, sa o inlocuiesc si apoi revin pentru masuratori si garantie.
Asa a inceput circul... Nu stiam exact care este valoarea normala de incarcare, asa ca i-am cerut parerea lui
Calin de la Nordic BV, caruia vreau sa-i multumesc pentru sfaturi si sa-i cer scuze pentru ca il caut doar atunci cand am probleme.
De la Calin am aflat ca valoare optima de incarcare este intre 13.8V-14,2V si ca problemele, cel mai probabil, ar fi provocate de releul (regulatorul) alternatorului, pentru ca puntea de diode in general provoaca o scadere a tensiunii, iar eu aveam o crestere. Mi-a facut si o oferta (foarte avantajoasa) pentru un alternator SH, dar daca ma duceam la BV fierbeam pe drum si noua baterie, asa ca am ales sa ma descurc "local" si am inceput investigatiile.
In scurt timp am ajuns la momentul in care m-am jurat ca nu mai cumpar o masina fabricata in primul an de productie pentru ca pe 2.0 turbo in 2003 (in afara de cretinitatea numita
SAI) suedezii au montat alternatoare de 140A, iar apoi au montat alternatoare de 120A, motiv pentru care la magazinele de piese de la care ma "aprovizionez" in general, nu stiau ce releu sa-mi dea. Ei spuneau ca alternatorul meu este de 120A, iar eu insistam ca in cartea masinii scrie ca este de 140A. Pentru a fi siguri, mi-au cerut codul de pe alternator pentru care a trebuit sa fac tot felul de improvizatii, ca sa ajung in final sa-i fac o poza pentru a-l putea citi.
Ii multumesc si colegului Mihai pentru ca m-a ajutat cu sfaturi si cu lista componentelor pentru intregul sistem de incarcare:
In acest fel mi s-a confirmat faptul ca alternatorul meu este "mai cu mot" si am inteles ca, desi alternatoarele aveau amperaj diferit, regulatorul este acelasi - 12793278, asa ca am achizitionat un releu MOBILETRON VR-B372 (Made in England) care este un inlocuitor pentru originalul produs de Bosch - F00M145226.
Pretul a fost de ~250RON.
Pana in momentul montajului am avut ceva emotii pentru ca, fiind ghinionist in general + pisica neagra care mi-a taiat calea in drum spre service, ma asteptam sa nu se rezolve problema, dar am avut noroc. La prima cheie dupa montaj, tensiunea era de 14,2V fara consumatori. Issue solved!
Am revenit si la baietii de la Autobat pentru garantie. Au efectuat si ei masuratorile (14.1V fara consumatori si 14.0V cu consumatori) si mi-au acordat garantia.
Tot la Autobat am intalnit un baiat care intentioneaza sa-si cumpere un 9-3 si am schimbat cateva impresii. Ne-a vizitat deja forumul si poate ca intr-o zi o sa ni se alature. In plus, pentru ca este deja o traditie, fisa de garantie a bateriei a fost completata cu marca "SUBARU".
In momentul de fata, am in lucru un upgrade. In teorie trebuia sa fie gata, dar cheltuielile de mai sus au schimbat putin mersul lucrurilor. To be continued...